Tips på hur du skapar en vinnande hemsida

admin Uncategorized
Bilden visar olika enheter med samma design

Att arbeta med webbdesign är ett intresse som idag ökat de senaste åren. Allt fler startar hemsidor, bloggar och diverse sajter där man önskar förmedla information och kunskap. I takt med att intresset ökar blir även konkurrensen hårdare. Hemsidor inom samma kategori byggs upp och erbjuder i stort sett samma tjänster och produkter och den ena sidan verkar den andra lik.

En förtvivlan kan lätt växa fram i sådana situationer; hur kan jag få min hemsida att stick ut bland mängden? Vad kan jag göra för att förbättra designen på sidan och vad bör jag tänka på?

Det finns självklart mängder av smarta tips om hur skapar en hemsida, men vi tänkte i detta inlägg försöka hjälpa dig lite extra med vad du kan göra och hur du kan tänka för att lyfta upp din sida. Vi kommer att ge exempel och ge dig tips på hur du kan tänka utanför boxen när det kommer till design och funktion.

Finn balansen mellan funktion och estetik

Det är lätt hänt när man skapar en hemsida att man vill för mycket när det kommer till design. Man vill skapa både det ena och det andra. Man vill dessutom ha den ena funktionen men därefter även den andra, och istället för att skapa en organiserad hemsida blir det bara ett organiserat kaos. Att finna balans mellan funktion och estetik är därför viktigt.

Hur gör man det då? Det finns många tricks du kan ta till dig för att inte svämma över din sida med funktioner, design och likande. Bland annat kan du kika på hur andra sajter som lyckats inom samma kategori gjort. Du kan jämföra och inspireras av dessa idéer och till och med använda dessa knep på din egen sida. Dessutom kan du även jämföra med andra sajter som inte är inom samma kategori för att få en bredare bild av det hela.

Genom att jämföra med andra sajter lär man sig nya saker. Man finner ny inspiration och man ser vad som funkar och inte funkar. Att dessutom även kika på sajter som verkar som kaos kan även vara en god idé för att se hur du inte vill ha det. Efter att du studerat de olika sajterna får du ofta en bild över vad du behöver göra. Skriv ner detta eller börja jobba på designen och bygg upp en prototyp av webbdesignen för att se om denna är balanserad eller inte innan du tar nästa steg.

Designa efter din målgrupp

Tre tjejer som ler

Precis lika viktigt som det är att finna balansen mellan funktion och estetik är det att finna din målgrupp. Det är som känt att män och kvinnor, unga och vuxna, höger och vänster föredrar olika och desamma gäller för din sajt.

När du skapar en hemsida och webbdesign är det därför viktigt att du känner din målgrupp. Du bör veta vad din målgrupp föredrar och utefter deras önskemål och behov skapar en design. Vi tänkte här presentera ett utmärkt exempel på en sajt som anpassat sin hemsida efter sin målgrupp. Spellandet.com är spelsajten vars målgrupp är spelande kvinnor. Här är sajten utvecklad efter kvinnans behov och tycke. Bland annat har många studier visats att kvinnor föredrar ljusa, melodiska och mjuka färgskalor, främst i blå, rosa och lila. Dessutom har det även visat sig att kvinnor fördrar vidbaserade färgskalor – vilket innebär att även vit en uppskattad färg bland kvinnor. Utefter sådan kunskap har Spellandet kunnat skapa en design som främst tilltalar kvinnor.

Självklart är det inte bara spelsajter som Spellandet som tänker i dessa banor. Även bloggvärlden och webbaserade tidningar är exceptionella på att använda målgruppens behov och krav i åtanken. På samma vis bör även du tänka dig in i vilken webbmiljö din målgrupp finner sig bäst i. Att göra eftersökningar, i form av egna marknadsundersökningar och enkäter samt studera andra liknanden artiklar och undersökningar på nätet, kan du lättare få en bild av din målgrupp och utefter de utforma din en mer unik och specialinriktad design.

Var rak och ärlig men framförallt tydlig

Önskar du sälja en produkt eller tjänst är det lätt att man överdriver när man beskriver produkten eller tjänsten. Att skriva ”Vår produkt är den bästa som finns på marknaden och du är garanterad det bästa resultatet.” har vi antagligen sett för många gånger och vi kan känna att denna fras idag är lite passé.

När det kommer till att sälja sina produkter och tjänster är ärlighet ett starkare kort. Självklart behöver man inte vara rakt igenom ärlig men att stå närmare sanningen ger alltid konsumenten en bättre upplevelse. Skapar du en osanning gör du att konsumenten bygger upp en förväntan som sedan inte kommer uppfyllas. Resultatet blir besvikelse och risken är stor att kunden sedan inte kommer tillbaka – och kanske till och med sprider sin dåliga upplevelse till andra. Att hålla dig till sanningen, vara rak och ärlig bidrar ofta mer till en bättre produkt av hemsidan. Ärlighet vara längst som man brukar säga. Precis som med balans mellan estetik och design gäller det även för dig att finna en balans i din text.

Det är som dock kanske är viktigast när det kommer till din text på din sida är att skriva så enkelt och tydligt som möjligt. Tänk så här; du behöver inte vara en akademiskt utbildad författare för att skriva texten på din sajt. Var bara tydlig med vad du vill förmedla så brukar läsaren stanna kvar längre.